Sidor

Translate

lördag 18 januari 2014

Frukta inte, jag hjälper dig.


Isa 41:9  Jag har hämtat dig från jordens ändar, kallat dig hit från dess yttersta hörn och jag har sagt till dig: "Du är min tjänare, dig har jag utvalt och inte förkastat."
Isa 41:10  Frukta inte, ty jag är med dig, se dig inte ängsligt om, ty jag är din Gud. Jag styrker dig, jag hjälper dig, jag uppehåller dig med min rättfärdighets högra hand.
Isa 41:11  Se, alla som hatar dig skall komma på skam och blygas. Dina motståndare skall bli till intet och förgås.
Isa 41:12  Du skall söka efter dina motståndare men inte finna dem. De som strider mot dig skall gå under och bli till intet.
Isa 41:13  Ty jag är HERREN, din Gud, som fattar din högra hand och som säger till dig: Frukta inte, jag hjälper dig. 


Jag låg i min bitterhet och grät över min olycka och dårskap, mina missade chanser till lycka och välgång, mina vänners frånfälle, min sorg och över mina djupa sår, över mina hemska uppföranden, över att jag måste skrika som de spetälska på Jesu tid; Akta er! Akta er! en oren! en oren! Varna familj och släkt och vänner; Gå bort från mig! skydda er ni barn av lycka, ni barn av välgång ni upphöjda och visa män, vänd ert ansikte från mig.
Jag grät över att min pappa har gått bort och lämnat mig oklar till att möta världen, fast jag själv är en gammal man, det smakade med bitterheten, jag njöt av varje klunk, jag drack mer i natten, och fler klandrades, mina bröder och systrar, mina släktingar och vänner som gav upp, som inte gav mig det jag behövde och min pappa som inte fanns på det sätt jag behövde utan hjälpte andra unga män att bli starka, att bli något och någon.
Jag drack djupare och djupare, fylldes av dårskap och bitterhetens ljuva självömkan, sjönk längre och lägre mot Hades port, plåga mig nu! varför vänta på det oundvikliga? Om jag ska brinna så bränn mig nu! Jag lever redan i helvetet då jag inte ens kan sörja för min fru och mina barn utan kvävande allmosor kryddade med förtryck och smädelser.
Sviken av allt och alla, svikit allt och alla, en hund som äter sin egen skit och spyor, för då får man åtminstone varm mat. Jagandet och sökandet, misströstan , ångest inget fyller mig inget stärker mig ingen finns längre för mig, ni är ouppnåeliga, jag hann inte med...Akta er! Akta er! En oren!
Men ett ord kom, och fyllde mig!?
"Han är far för det faderlösa, Han beskyddar dig!"
"Gud är trofast, JESUS ÄR TROFAST!!!
Jag fylldes av lycka, Herren frälste mig där.
Jag steg upp skrattandes tyst för att inte väcka någon, gjorde kaffe och satte mig till att läsa dagens ord från Spurgeon 

16/1

January 16
Morning
“I will help thee, saith the Lord.”
- Isa_41:14
This morning let us hear the Lord Jesus speak to each one of us: “I will help thee.” “It is but a small thing for me, thy God, to help thee. Consider what I have done already. What! not help thee? Why, I bought thee with my blood. What! not help thee? I have died for thee; and if I have done the greater, will I not do the less? Help thee! It is the least thing I will ever do for thee; I have done more, and will do more. Before the world began I chose thee. I made the covenant for thee. I laid aside my glory and became a man for thee; I gave up my life for thee; and if I did all this, I will surely help thee now. In helping thee, I am giving thee what I have bought for thee already. If thou hadst need of a thousand times as much help, I would give it thee; thou requirest little compared with what I am ready to give. ‘Tis much for thee to need, but it is nothing for me to bestow. ‘Help thee?’ Fear not! If there were an ant at the door of thy granary asking for help, it would not ruin thee to give him a handful of thy wheat; and thou art nothing but a tiny insect at the door of my all-sufficiency. ‘I will help thee.’“
O my soul, is not this enough? Dost thou need more strength than the omnipotence of the United Trinity? Dost thou want more wisdom than exists in the Father, more love than displays itself in the Son, or more power than is manifest in the influences of the Spirit? Bring hither thine empty pitcher! Surely this well will fill it. Haste, gather up thy wants, and bring them here-thine emptiness, thy woes, thy needs. Behold, this river of God is full for thy supply; what canst thou desire beside? Go forth, my soul, in this thy might. The Eternal God is thine helper!
“Fear not, I am with thee, oh, be not dismay’d!
I, I am thy God, and will still give thee aid.”


Gud finns! Gud frälser! Vem han vill, när han vill!
Prisa hans namn; Min Herre och Gud Jesus!
Mina tårar nu är av lycka och kärlek till min Herre Jesus!
Herren kan forma mig, rädda mig, Herre kom!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar