Sidor

Translate

lördag 18 januari 2014

Samhälle och Politik.

Jag har funderat lite på om det verkligen är rätt att vi som kristna ska engagera oss i politik!?
Det finns en risk att vi blir "förlorade" i sekundära frågor, och slutar bland annat att evangelisera.
Det är inte helt svart/vitt och personligen så tror jag att vi som kristna ska ha en ton i samhället, det är lite det som är meningen, inte sant!?
Det känns lite som om denna fråga redan har besvarats av Gud själv och jag ser inte att vi som kristna ska administrera skatter eller springa omkring i vändkappor och rösta blankt.

Men jag tror det är bra med ett Kristet politiskt parti så att mycket av dom som gillar barrikader och aktioner lite "over the top" (som jag själv)  kan få utlopp utan att strula för mycket runt i kyrkan, som har till syftet att stärka helgonen inför sin tid utanför kyrkan, och inte att tramsa runt med dumheter som ekumenism eller Astrid Lindgrens filosofier.
Ett annat sätt att ockupera lite tvivelaktiga medlemmar, om man nu envist tror att dom ska vara kvar i kyrkan, är att delegera sekundära ansvarsområden, som vilken matta ska vi byta till, när ska vi måla om, gå från vanliga glödlampor till Led, ska vi byta till en espressomaskin eller ska vi köpa en fritös!?
Någon kan ansvara för att instrumenten är stämda och i gott skick, eller att rören i vår tvåhundraåriga byggnad håller, ja allt möjligt bara inte sådant som rör trosfrågor.
Så ett politiskt parti kan hjälpa till, även om jag tror att det räcker med Guds försyn i denna fråga.
Vi kan komma långt med bön, fasta och evangelisering, speciellt nu när många ser det som en vandalisering av vår påstådda frihet, snacka om att tro på fabler.

.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar