Sidor

Translate

söndag 26 januari 2014

Guds-tjänst som blev till synd.

Eller mysteriet om Bruden som försvann.

1Ki 12:27  Ty om folket drar upp till HERRENS hus i Jerusalem för att offra, kan folket i sitt hjärta vända tillbaka till sin herre Rehabeam, Juda kung. Då dödar de mig och vänder tillbaka till Rehabeam, Juda kung." 1Ki 12:28  Sedan kungen hade rådgjort om detta, lät han göra två kalvar av guld och sade till folket: "Nu får det vara nog med era färder upp till Jerusalem. Se, här är din Gud, Israel, han som har fört dig upp ur Egyptens land." 1Ki 12:29  Han ställde upp den ena i Betel, och den andra i Dan. 1Ki 12:30  Detta blev en orsak till synd. Folket gick ända till Dan för att träda fram för den ena av dem. 1Ki 12:31  Han byggde också upp offerhöjdshus och gjorde alla slags män ur folket till präster, sådana som inte var leviter. 


Fritt taget från en predikan av Dr. Mark Minnick.

http://www.sermonaudio.com/playpopup.asp?SID=9250610941.

("En enda person i en hög position, kan omforma vår Gudstjänst för generationer efter.

Tre olika punkter som visar på att man har avvikit från grunden;

#1) Om vi predikar en alternativ Gud.


Titta på det första budet av de tio, som direkt leder till att bryta det andra och tredje, och så vidare.

#2) Om man predikar rätt Gud, men på ett felaktigt sätt.

Se på Arons två söner som fyllde sina rökelse-hållare med underlig rökelse som Gud inte hade gett order om.

#3) Om man predikar rätt Gud på rätt sätt men av fel anledning.

Pro 21:27  De ogudaktigas offer är avskyvärt, särskilt när det bärs fram i ont syfte.")


När en kyrkas Gudstjänst sviker och avviker från grunden p.g.a en person eller flera på höga befattningar, så startar en nedåtgående spiral av negativa resultat som leder till att flocken leds direkt vilse.Flockens upplevelser blir genom generationer mer och mer positiva till avvikelserna, då köttets vilja och världsligheten, påhejade av satan totalt ockuperat "Brudens" plats. Då blir syndaren fortfarande välkommen som Jesus säger att man ska, men andra halvan av Jesus är borta!? Den som talar om det steg som måste komma före frälsning, det som Paulus nämner i Romarbrevet;

Rom 7:14  Vi vet att lagen är andlig, men själv är jag köttslig, såld till slav under synden.
Rom 7:15  Ty jag kan inte fatta att jag handlar som jag gör. Det jag vill, det gör jag inte, men det jag hatar, det gör jag. 


Att ta bort omvändelsen och börja tala om helgelsen som en kristen med schizofreni är inte bibliskt, Gud är väldig och mäktig och det bör vi påminnas om i vårt hundliv.


På tal om hundliv så blev jag utsatt för rabies, jag blev inte biten men jag tvättade ett sår på en som blivit det och var tillräckligt nära för att Svenska läkaren skulle anse det nödvändigt att jag skulle ta sprutorna.Det räcker nämligen med att man har ett litet rivsår så finns risken för smitta.

Rabies är en mycket farlig sjukdom som alltid leder till döden när den väl har börjat visa symptom. Om man börjar inom 24 timmar med sprutorna så är chanserna mycket goda men minskar efter hand som tiden går, detta var något jag inte visste om överhuvudtaget och heller inte fått information om när vi inför resan skulle ta sprutor och rabies kom på tal, vi valde enkelt bort dom eftersom dom är mycket dyra och riskerna tonades ner. På julafton en vecka efter exponering fick jag åka till Svenska kliniken för att få min första spruta. sen efter ett speciellt schema fick jag återkomma för de fyra resterande där varje spruta kostade om jag mins rätt 1200 Kr med sköterska, det var pengar som inte vi hade, utan min pappa gav mig dom, han betalade så att jag blev räddad. 


Liknelsen är slående tycker jag och jag hoppas att Äldste tar varning när ni får en släng av ambition istället för Gudstjänst. Psalmen Blott en dag var till stor tröst och Herrens svar på våra böner förunderligt härlig.



Pro 21:29  Den ogudaktige visar upp en trotsig min, den rättsinnige går sin väg rakt fram. 
Pro 21:30  Ingen vishet, inget förstånd, inget råd förmår något mot HERREN. 
Pro 21:31  Hästar rustas för stridens dag, men segern kommer från HERREN. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar