Sidor

Translate

torsdag 7 november 2013

Att välja eller att bli vald.



Utan att bli för djuplodande i kalvinismen eller Arminianism, så kan jag säga att den erfarenhet som jag själv har, ger lite eller inget utrymme till att förstå frälsningen och vägen dit, om jag skulle vila på att jag "fritt" kan välja Gud.
Mitt ända hopp vilar just på att Jesus kom för att hela de sjuka, inte på att jag vill bli Kristen.
Det skulle vara hyckleri att påstå  att jag vill välja frälsningen på något annat plan än rädsla för att inte längre finnas till, alltså ett helt igenom egoistiskt tänkande, och inte något sökande efter att få i evighet prisa Gud.

Så därför tenderar jag för min egna frids skull tro att vi blir valda till frälsning.(Lite egenkärt fritt val där)

Jag tror på Jesus som Gud, alltings skapare, född genom jungfrufödsel, plågad och dödad som försoningsoffer för syndare som vi alla är, uppstånden från det döda på tredje dagen ( För att visa att han var död) Sitter på tronen i himmelen och ska komma tillbaka för att döma, men också för att hämta de sina.

ICHTUS  ΙΧΘΥΣ "Ίησοῦς Χριστός, Θεοῦ Υἱός, Σωτήρ", (Iēsous Christos, Theou Yios, Sōtēr)



  • Iota (i) första bokstaven i Iēsous (Ἰησοῦς), Grekiska för "Jesus".
  • Chi (ch)  första bokstaven i Christos (Χριστός), Grekiska för "den smorde"
  • Theta (th) första bokstaven i Theou (Θεου), Grekiska för "Guds"
  • Ypsilon (y) första bokstaven i (h)yios[5] (Υἱός), Grekiska för "Son".
  • Sigma (s) första bokstaven i sōtēr (Σωτήρ), Grekiska för "Frälsaren".


Jag tror på en treenig Gud (även fast jag inte fullt ut förstår, utan litar på Bibelns ord där det tydligt visar att så är fallet, eftersom jag tror på Bibelns Ord som är Jesus, ofelbar god till lärande för oss, om oss och framför allt om Gud, vem han är och vad han vill.).

Må Gud frälsa oss!

I brist på egen frälsningshistoria så kan jag rekommendera denna; http://www.sermonaudio.com/playpopup.asp?SID=112708103280

Och hoppa fram tills ungefär 23-26 minuter in.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar